ايجاد فضاي نشاط آفرين در مدارس با راهكارها و ابزارهاي متفاوت، موضوعي است كه كارشناسان بر آن تاكيد دارند.
نيك نژاد در اين زمينه در گفت وگو با پژوهشگر ايرنا گفت: بايد در مدارس از نمادها، رنگ ها و نشانه هاي شادي آور استفاده كرد. فضاي مدارس ما به لحاظ فيزيكي براي دانش آموزان ايجاد نشاط نمي كنند. ساختمان مدارس در بيشتر موارد قديمي و تا اندازه تخريب شده است. طراحي داخل كلاس ها نيز معمولا يكنواخت و كسالت آور است و در بيشتر موارد حتي كلاس هاي دانش آموزان درست و حسابي رنگ نشده است.
اين كارشناس آموزش و پرورش در ادامه بر اهميت پوشش دانش آموزان در ايجاد نشاط و شادي آنان تاكيد كرد و افزود: رنگ و طرح لباس هاي فرمي كه مدارس چه براي پسران و چه براي دختران در نظر مي گيرند بايد نشاط را براي دانش آموز به ارمغان آورد اما در بيشتر موارد پوشش دانش آموزان در مدارس قديمي است و حتي رنگ هاي استفاده شده براي لباس اي فرم دانش آموزان رنگ هاي كدر و تيره است.
به گفته نيك نژاد يكنواختي نگاه هاي حاكم بر كتب درسي و روندهاي آموزشي نيز معضل ديگري است كه وضع را بدتر مي كند. وي در اين زمينه افزود: متاسفانه محتواي غالب كتاب هاي درسي در مدارس ما به روش بسيار خشكي ارايه شده و نوع تدريس معلمان نيز اين شرايط را بدتر مي كند، به گونه اي كه دانش آموز بايد سر كلاس بنشيند و به سخنراني خشك معلم گوش دهد. اين نوع از ارايه درس توسط معلماني كه آموزش كافي در زمينه نحوه ارايه دروس به دانش آموزان نديده اند، رفته رفته علاقه و انگيزه را از دانش آموز مي گيرد و دانش آموز را از درس و مدرسه دلزده مي كند.
نيك نژاد اضافه كرد: تمركز سيستم آموزشي نبايد روي حفظ كردن، نمره و معدل باشد، بلكه بايد با شاد و انگيزه بخش كردن دروس بر پرورش استعداد و خلاقيت در دانش آموزان مستعد متمركز شود.
- ۶۶ بازديد
- ۰ نظر