ايجاد فضاي نشاط آفرين در مدارس با راهكارها و ابزارهاي متفاوت، موضوعي است كه كارشناسان بر آن تاكيد دارند. 
نيك نژاد در اين زمينه در گفت وگو با پژوهشگر ايرنا گفت: بايد در مدارس  از نمادها، رنگ ها و نشانه هاي شادي آور استفاده كرد. فضاي مدارس ما به  لحاظ فيزيكي براي دانش آموزان ايجاد نشاط نمي كنند. ساختمان مدارس در بيشتر  موارد قديمي و تا اندازه تخريب شده است. طراحي داخل كلاس ها نيز معمولا  يكنواخت و كسالت آور است و در بيشتر موارد حتي كلاس هاي دانش آموزان درست و  حسابي رنگ نشده است. 
اين كارشناس آموزش و پرورش در ادامه بر اهميت پوشش دانش آموزان در  ايجاد نشاط و شادي آنان تاكيد كرد و افزود: رنگ و طرح لباس هاي فرمي كه  مدارس چه براي پسران و چه براي دختران در نظر مي گيرند بايد نشاط را براي  دانش آموز به ارمغان آورد اما در بيشتر موارد پوشش دانش آموزان در مدارس  قديمي است و حتي رنگ هاي استفاده شده براي لباس اي فرم دانش آموزان رنگ هاي  كدر و تيره است. 
به گفته نيك نژاد يكنواختي نگاه هاي حاكم بر كتب درسي و روندهاي آموزشي  نيز معضل ديگري است كه وضع را بدتر مي كند. وي در اين زمينه افزود:  متاسفانه محتواي غالب كتاب هاي درسي در مدارس ما به روش بسيار خشكي ارايه  شده و نوع تدريس معلمان نيز اين شرايط را بدتر مي كند، به گونه اي كه دانش  آموز بايد سر كلاس بنشيند و به سخنراني خشك معلم گوش دهد. اين نوع از ارايه  درس توسط معلماني كه آموزش كافي در زمينه نحوه ارايه دروس به دانش آموزان  نديده اند، رفته رفته علاقه و انگيزه را از دانش آموز مي گيرد و دانش آموز  را از درس و مدرسه دلزده مي كند. 
نيك نژاد اضافه كرد: تمركز سيستم آموزشي نبايد روي حفظ كردن، نمره و  معدل باشد، بلكه بايد با شاد و انگيزه بخش كردن دروس بر پرورش استعداد و  خلاقيت در دانش آموزان مستعد متمركز شود.

- ۶۸ بازديد
- ۰ نظر