دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

مدارس شاد در يادگيري دروس و مهارت ها اجتماعي تاثيربسيار قابل توجهي دارند

به گزارش معاونت روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاري مهر، سيد حسن موسوي چلك با اشاره به پرسش مهر، اظهاركرد: در تمام طول اين سال ها كه پرسش مهر توسط روساي جمهور كشور مطرح شد، موضوع پرسش مهر امسال يكي از ضروري‌ترين‌ها بوده است كه توسط رييس جمهور به پرسش گذاشته شده است.

وي افزود: تاملي بر شاخص‌هاي مرتبط با نشاط اجتماعي و شادي و به طور كلي حوزه سلامت اجتماعي و رواني در كشور نشان مي دهد كه حال ما در اين حوزه خيلي خوب نيست. هيچ كس هم نمي تواند منكر اين موضوع شود. به عنوان مثال طبق آمار ارايه شده توسط مسئولين وزارت بهداشت، بين ۲۳تا ۲۵درصد حداقل داراي يك اختلال رواني هستند، يعني از هر چهار نفر يك نفر.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي با بيان اينكه تعداد خشونت ها در كشور نگران كننده است و هميشه جزء پرونده‌هاي قضايي با فراواني بالا بوده است، گفت: آماري كه از نزاع توسط پزشكي قانوني ارايه شده است تاييدي ديگر بر اين نكته است كه ميزان خشونت بالا است. طبيعي است كه در جامعه‌ايي كه شادي و نشاط اجتماعي بالا باشد نشانگان اجتماعي و رواني حال بهتري خواهند داشت.

موسوي با اشاره به اينكه چرا در مدرسه و براي دانش آموزان اين سوال مطرح شد، اظهاركرد: پاسخ به اين سوال از چند منظر اهميت دارد. مدير مدرسه، ناظم، معلم، گروه اولي هستند كه در مدرسه بيشترين نقش را در تقويت شادي دارند. انتخاب سياستگذاران و مديران و معلمين خوب در تزريق شادي و ايجاد بستر شادي و نشاط در مدارس بسيار مهم است. بايد اجازه دهيم دانش آموزان در مدارس شاد تربيت شوند كه تاثيرش در يادگيري دروس و مهارت‌ها اجتماعي و غيره هم بسيار قابل توجه خواهد بود.گروه دوم دانش آموزان هستند كه مي‌توانند در ايجاد اين فضا كمك كنند اگر فضا برايشان ايجاد شود.

وي با بيان اينكه گروه سوم  خانواده‌ها هستند، گفت: نقش الگوهاي تربيتي خانواده‌ها در تربيت دانش آموزان شاد و يا غمگين كم نيست. لذا هرسه ضلع اين مثلث بايست مورد توجه قرار گيرند. دانش آموزي كه محيط شاد را در دوران تحصيل خود تجربه كند احتمال اين كه در آينده در هر كجا كه باشد مروج شادي باشد بيشتر از دانش آموزي است كه اين محيط را تجربه نكرده باشد.

موسوي تصريح كرد: فراموش نكنيم دانش آموزان در سنيني هستند كه پويايي وتحرك از ويژگي‌هاي ذاتي شان است و اگر جلوي شادي گرفته شود ممكن است به صورت خشونت بروز كند كه الان هم يكي از اولويت‌هاي مسايل محيط‌هاي آموزشي است .

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي با اشاره به اينكه اولين گام پذيرش اين موضع در نظام آموزشي است، اظهاركرد: به دنبال تربيت نسلي باشيم كه در امروز و همين طور در آينده شادي و نشاط را براي خود و ديگران بخواهد. محيط مدرسه را شاداب كنيم. رنگ مدرسه، نوع پوشش دانش آموزان و اولياء مدرسه، رنگ كلاس ها و تجهيزات و ... شادي را منتقل كند و البته استفاده از معلمين با انگيزه و مديران شايسته راه ديگري است.

وي اذعان كرد: مدير خوب با اعمال مديريت خوب مي‌تواند شادابي را در مدرسه ايجاد كند، معلم با انگيزه و تدريس خوب، برخورد مناسب با دانش آموزان و آموزش‌هاي عملي در حوزه مهارت‌هاي اجتماعي و مسئوليت پذيري و ... مي‌تواند در تقويت اين فضا نقش مهمي داشته باشد. ارتباط منطقي و خوب بين اولياء خانه و مدرسه هم همين نتايج را خواهد داشت.

موسوي با بيان اينكه دادن نقش به دانش آموزان در مدرسه احساس خوبي درآنان ايجاد مي‌كند، گفت: اجازه دهيم به همت دانش آموزان جشنواره‌هاي اقوام در مدارس برگزار شود تا خانواده‌ها و اولياء مدرسه در تقويت هويت فرهنگي، گامي اساسي بردارند چرا كه يكي از مهمترين مولفه‌هاي نشاط اجتماعي است.

رئيس انجمن مددكاران اجتماعي در پايان گفت: به حقوق دانش آموزان احترام بگذاريم، به تفاوت‌ها توجه كنيم، سواد اجتماعي را به آنان ياد دهيم و فقط متكي بر محفوظات نباشيم تا در كنار درس خواندن انسان بودن را هم  بياموزند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.